Vad gäller i föreningen?
Vart slänger jag soporna? Vart parkerar jag cykeln? Hur får jag parkeringsplats? Här finner du svar på nästanalla praktiska frågor som kan finnas både om du bott i området en längre tideller är nyinflyttad. Tycker du det saknas någon information får du gärna tipsa oss genom att maila.info@brfostraporten.se
Sandning och snöröjning, samt vissa arbeten av akut karaktär sköts av HSB Göteborg/Kungälv.
Gräsytor och planteringar sköts av Hartills trädgårdar.
Mindre planteringar i krukor sköts av medlemmar i föreningen.
Tömning av mindre soptunnor på området sköts av medlem i föreningen.
Trappstädning utförs av föreningens medlemmar i varje trappuppgång.
TV & Bredband från Bahnhof. Se nedan under rubrikenInternet/TV/Telefoni.
Underhåll och viss service i området utförs av UH-teamet efter styrelsebeslut.
Om du är på väg att köpa en lägenhet i vår förening eller redan bor här och känner er nyfikna på vad som gäller i just denna förening kan du ladda ner våra stadgar på länken nedan. Föreningens stadgar hittar du här: Stadgar
För att uthyrningen av parkeringsplatser och garageplatser skall vara så rättvis för föreningens medlemmar som möjligt så har vi tagit fram regler som skall följas när en parkeringsplats eller garageplats hyrs ut.
Regler för uthyrning av parkeringsplatser och garageplatser -Tryck här
Uppsägningstid för garageplats är 3 kalendermånader och för parkeringsplats 1 kalendermånad.
För de boende i området finns parkeringsplatser att hyra. För att hyra parkeringsplats kontaktar du HSB Boendeservice, kontaktuppgifterna finner du på sidan"Kontakt / Felanmälan". Parkeringsplats kostar 224 kr/månad och debiteras på avgiftsavin. Äger du en bil och bor i området är det ej acceptabelt att använda besöksparkeringen istället för att hyra en plats.
Önskas garage hyras kontaktar du HSB Boendeservice, kontaktuppgifterna finner du på sidan"Kontakt / Felanmälan". Kostnaden för garage debiteras på avgiftsavin.
När parkeringsplats eller garage ej önskas hyras längre kontaktasHSB Boendeservice, kontaktuppgifterna finner du på sidan"Kontakt / Felanmälan". I de flesta fall går det bra att säga upp via telefon men det kan i vissa fall krävas att uppsägningne sker skriftligt. Då skall hyresavtalets nedre del används för uppsägning, där finns det förberett för en skriftlig uppsägning. Hyresavtalet med skriftlig uppsägning skall sedan skickas till HSB via post, för information om vilken adress kontakta HSB Boendeservice, kontaktuppgifterna finner du på sidan"Kontakt / Felanmälan".
På vår norra parkering finns 4 st laddplatser där elfordon kan laddas. Dessa platser är till för laddnign av fordon tillhörande både gäster och boende i föreningen. Kostnaden är 3 sek/kWh och laddtjänsten tillhandahålls av Eways.
Välkomstbrev från Eways med instruktioner om hur man laddar -Tryck här
För våra gäster finns det gästparkering på den nedre parkeringen som vetter mot busstationen. Dessa platser är de första du kommer till samt är markerade som gästplatser. Dessa platser är avgiftsfria,men P-kort erfodras.
I området finns fyra stycken cykelrum avsedda för cykelparkering. Dessa finner du i de vita husen som finns utanför uppgångarna 39, 33, 29.25. För att få nycklar till cykelrummen kontakta styrelsen.
Äger du husdjur som katt, hund eller annat djur som behöver rastas ber vi dig göra detta utanför området. Vi ber även atthänsyn visas till övriga boende genom att hålla djuret kopplat i området. Detta för att undvika att de uträttar sina behov i sandlådor, trapphus, planteringar och rabatter. Men även för attrespektera dem som kanvara rädda för djuren.Ordningsregler rörande katter.
I bostadsrättsavgiften/hyresrättsavgiften ingår bredband och TV samt ytterligare ett antal tjänster vilka levereras av Bahnhof.
Föreningen har delat ut 1 st router och 1 st TV-box till varje lägenhet. Dessa ägs av föreningen och skall lämnas kvar vid utflytt. Vid problem med router/TV-box skall Bahnof kontaktas för felsökning och eventuellt utbyte på garanti. I de fall router/TV-box är trasig och garantin har gått ut skall styrelsen kontaktas för att få den ersatt. Föreningen ersätterinterouter/TV-box som har hanterats ovarsamt eller som har använts på ett sätt den inte är tänkt att användas på.
Välkomstbrev från Bahnhof hittar ni häroch övrig information följer nedan:
Övriga tjänster som ingår
För att beställa de tjänster som ingår utöver bredband och TV skall ni ringa till Bahnhof och beställa dessa, sekontaktuppgifter nedan.
För att ändra inställningarnai routern som föreningen tillhandahållerbehövs ett användarnamn och lösenord. Det finns möjlighet att få dessa genomatt ringa till Bahnhofs support, se kontaktuppgifter nedan.
När de leveranser som har nämntsovan inte fungerar eller att ni stött på problem skall ni ta kontakt med Bahnhof. Det ända undantaget är ifall ni har skadat fiberkabeln som kommer ur väggen så att den inte går att använda. I detta fall skall styrelsen kontaktas.
Bahnhofs BRF-support: 010-5103019
Bahnhofs ordinariesupport: 010-5100000
Övriga sätt att kontakta Bahnhof:https://bahnhof.se/om/kontakt
Felsökning och problemlösning:https://www.bahnhof.se/support/category
För dig som äger moped eller har någon familjemedlem som kör moped ber vi er att framföra denna med yttersta försiktighet inom området. Detta eftersom det finns många småbarn som leker i det. Så långt det bara är möljligt ber vi er att unvdika att köra inom området. Mopedparkering finns strategiskt placerad i utkanten av området utanför uppgång nr. 45. Detta gör det enkelt för mopedägare att tryggt parkera sin moped utan att behöva köra in i området.
I området har vi två sopstationer, båda ligger i anslutning till våra parkeringsplatser. På båda platserna finns två moluker, en stor för hushållssopor och en liten för kompost. Vid den ena finns det även kärlskåp för grovsopor där du kan lämna glas, metall,tidningar, plastoch pappkartong, dock ej wellpapp. För att föreningen skall slippa onödigt höga kostnader för hämtning ber vi er attlämna pappkartongerna ihopvikta. Övriga grovsopor kan lämnas pååtervinningscentralen bakom Preem. Denna har öppet tisdag 14-19, onsdag 14-19 samt lördag 10-15. Det finns även enåtervinningsstation vid CityGross.
Varje vår och höst samordnar föreningen en städhelg på området. Detta är ett tillfälle då vi medlemmar både har en chans att lära känna våra grannar och känna oss delaktiga i att hålla vårt område fint och välskött. Inför varje städdag kommer information att delas ut till samtliga hushåll.
Information om det brinner finns här: Brandinformation
Vid renovering i bostaden så ska medlemmeninnanpåbörjad renovering inkomma med någon eller båda av dessa dokument ifyllda och underskrivna:
Renoveringsansökan Badrum (Östra Porten)
Renoveringsansökan ej badrum (Östra Porten)
Dessa skickas till styrelsen och förvaltaren enligt information längst ned i dokumenten.
Bakgrunden är att vi som förening vill behålla alt öka värdet på våra fastigheter och dokumenten reglerar samt stärker att inga ingrepp på fastigheterna utförs som kan negativt kan påverka värdet.
Vid frågor vänligen maila: info@brfostraporten.se
Trivselregler -Tryck här
Info om ventilationen -Tryck här
Rengöring av ventiler -Tryck här
Copyright © IT-Johannes 2025